Cisternová
automobilová striekačka CAS 32 - T 148 bola vyvinutá v roku 1961 na základe
požiadavku Štátnej leteckej správy. Výborné terénne vlastnosti podvozku, v
svojej dobe veľký výkon motoru a čerpacieho zariadenia, značná zásoba vody a
penidla však tejto cisternovej striekačke umožňuje široké uplatnenie.
V súčasnej
dobe je toto vozidlo využívane pri požiaroch lesov. Podvozok je zložený z
kabíny pre tri osoby, prevodovej skrine s pomocnýmnáhonom pre čerpadlo, prednej
a dvoch hnacích zadných náprav. Je možnosťpripojenia prednej nápravy ako
hnacej, uzávierok diferenciálov a redukcií u všetkýchnáprav.
Pohonnú
jednotku tvorí naftový, vzduchom chladený, do "V" usporiadaný
osemvalcový motor s označením T2 – 928E. Motor so zdvihovým objemom 12 667 cm³
poskytuje vozidlu výkon na 148,6 kW (202 koní) pri 2000 otáčkach za
minútu.Nadstavba vozidla pozostáva z nádrže, čerpacieho zariadenia, zariadenia
na dopravu penidla, potrubí, armatúr, karosérie a príslušenstva.Čerpacie
zariadenie tvorí náhon čerpadla, čerpadlo, plynová výveva a diaľkovéovládanie
otáčok motora.
Čerpadlo je
dvojstupňové, odstredivé. Výstup čerpadla sa delí na dve výtlačnéhrdlá s
prírubami. Na sacej strane je príruba pre pripojenie nasávacieho potrubiaa
potrubie z primiešavača. Všetky ovládače, zakončenie nasávacieho a
výtlačnéhopotrubia sú vyvedené na obidva boky karosérie. Plynová výveva na
spálené plyny jeumiestnená vo výfukovom potrubí a je spojená potrubím so
skriňou čerpadla.Penotvorné príslušenstvo pozostáva z primiešavača s dvomi
regulačnými okruhmi,lafetovej penotvornej prúdnice a dvoch navijakov s hadicami
s ručnými penotvornýmiprúdnicami.
Výtlačné
potrubie má pravú a ľavú časť. Ľavá časť je rozdelená na: dve vetvys hadicovými
spojkami, potrubie vedené k navijaku, do nádrže a k lafetovej prúdnici.Pravá
časť je vedená k lafetovej prúdnici, je z nej odoberaná voda pre
prípadstriekania penou. K plneniu nádrže z hydrantu slúži samostatné
potrubie.Nádrž na vodu a penidlo je prevedená v celku a tvorí súčasne nosnú
časťnadstavby. Je umiestnená nad zadnými nápravami. Rozdelená je na prednú,
menšiuna penidlo a väčšiu, zadnú na vodu. Každá nádrž má samostatný prielez a
plniacehrdlá. V nádrži na vodu sú zabudované vodoznaky. Spodná strana nádrže na
vodu jeprepojená s nasávacou stranou čerpadla. Na hornej plošine nádrže sú
príruby prepripojenie dvoch otočných prúdnic.
Technické
údaje:
Dĺžka: 8 670
mm Šírka: 2 500 mm Výška: 2 750 mm Svetlosť:
325mm Pohotovostná hmotnosť:11 210 kg Úžitková hmotnosť: 7 320
kg Celková hmotnosť: 18 530 kg Typ podvozku: Tatra 148 PP5 Výkon
157 kW pri 2000 ot/min Max. rýchlosť: 72 km/h Náhon: 6x6 Kabína:
1+2Nádrž na vodu: 6 000 l Nádrž na penidlo: 600 l.
Čerpadlo: Odstredivé,
dvojstupňové Menovitý prietok vody: 3 200 l/min Menovitý pracovný
tlak: 0,8 MPa Menovitá sacia výška: 3,0 m.
Rekonštrukcia vozidla:Zrekonštruované vozidlá
neobsahujú nádrž na penidlo, zväčšila na nádrž na 6 600 l a majú prietokový
navijak s hadicou o dĺžke 60 m.Na podvozku došlo k oprave motora, prevodovej
skrine, prídavnej prevodovej skrine, pomocného pohonu, náprav, riadenia, rámu a
vzduchovej sústavy vrátane všetkých komponentov. Kabína je vybavená novým
čalúnením a anatomickou sedačkou vodiča. sedadlo pre 2 spolujazdcov je vybavené
integrovanými držiakmi dýchacích prístrojov s opierkami hlavy. Nadstavba vozidla
má nové boky karosérie (náhrada výliskov rovnými bokmi), novú nádrže na vodu o
objeme 6 600 l vyrobenej z oceľového plechu nový tvar zadných blatníkov,
nová uzavretá zadná kabína s priestormi pre príslušenstvo z oboch bokov a
zozadu (skrine a regály pre uloženie výbavy sú vyrobené z hliníkových plechov a
profilov), predné hliníkové roletky sú rozšírené smerom ku kabíne vodiča –
vznikajú nové úložné priestory pre výbavu, nový modernizovaný panel ovládania
čerpacieho zariadenia vrátane štítku so schémou obsluhy, potrubia vody a
ovládacích prvkov, zrušenie pôvodných pohotovostných navijakov pre zásah penou,
zmena guľových kohútov čerpacieho zariadenia na súčasne používaný typ, klapka
sania z nádrže ovládaná pneumaticky s možnosťou núdzového ručného ovládania,
odvodnenie čerpadla a guľových kohútov presunuté do jedného miesta pod
karosériu na každej strane vozidla, potrubie pre plnenie nádrže z hydrantu je
vyvedené pod zadnými roletkami, dodávka a montáž prietokového navijaku s
elektrickým navíjaním do zadnej kabíny, dodávka tvarovo stálej hadice DN 25 v
dĺžke 60 m vrátane kombinovanej prúdnice, na hornej plošine umiestnená
hliníková skriňa a držiaky pre uloženie výbavy, výfuk vyvedený nad nadstavbu
vozidla.Čerpací agregát prešiel celkovou opravou, namontované sú 4 ks nových
prírubových guľových kohútov GK75 na výtlačné potrubie, 2 ks nových prírubových
guľových kohútov GK52 na plnenie nádrže z čerpadla, zmena počtu výsuvných
lafetových prúdnic z 2 ks na 1 ks (ponechaná prúdnica za kabínou vodiča),
dodávka a montáž nového prírubového guľového kohúta GK 75 na ovládanie
lafety.Na vozidle bola vykonaná montáž novej elektroinštalácie nadstavby a
montáž presvetlených bočných odraziek, predných a zadných obrysových svetiel,
združených zadných svetlometov ZKW, koncových spínačov roletiek a osvetlenie
schránok, zvukovej signalizácie zariadenia spätného prevodového stupňa,
svetelnej rampy, zábleskového majáku modrej farby na zadnú časť nadstavby a
montáž výstražnej oranžovej aleje.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára